Singapurski armator Sea Legend uruchomi testowe połączenie kontenerowe przez Północną Drogę Morską. Trasa ma być alternatywą dla żeglugi przez Kanał Sueski i Przylądek Dobrej Nadziei i niewykluczone, że doprowadzi do rewolucji transportowej między Azją i Europą.
Testowe połączenie kontenerowe obejmie porty w Qingdao, Szanghaju i Ningbo, a w Europie – Felixstowe, Rotterdam, Hamburg i Gdańsk. Trasa ma umożliwić skrócenie czasu transportu z Chin do Europy Północnej do 18–20 dni, wobec 40–50 dni przy rejsach przez Kanał Sueski czy Przylądek Dobrej Nadziei, a nawet wobec 25 dni koleją interkontynentalną.
Nowe opcje dla żeglugi?
Pierwszy, testowy statek wypłynie z chińskiego Qingdao 16 września. Według planów armatora, dotrze do portu w Gdańsku 13 października, czyli w szczycie przedświątecznego sezonu importowego z Chin.
Rejs obsłuży jednostka przystosowana do żeglugi arktycznej, a w przyszłości armator planuje wprowadzenie statków zasilanych paliwami alternatywnymi.
– Skrócenie czasu podróży między Azją a Europą do 18 dni oznacza realną przewagę w obsłudze ładunków wymagających sprawnej dystrybucji, jak elektronika czy odzież. Jesteśmy jednak świadomi ograniczeń żeglugi arktycznej, takich jak zmienne warunki lodowe czy uwarunkowania geopolityczne. Nie bez znaczenia są też kwestie ekologiczne, które budzą uzasadnione pytania o środowisko naturalne i użeglowienie Arktyki. Z drugiej strony armator deklaruje, że emisje CO₂ w trakcie rejsu będą o około 50 proc. niższe w porównaniu z tradycyjnymi trasami przez Kanał Sueski – komentuje Dominik Landa, dyrektor strategii i rozwoju Portu Gdańsk.
Regularne połączenie od 2026
Jeśli testowy rejs spotka się z pozytywnym odbiorem rynku, Sea Legend planuje od przyszłego roku regularne, sezonowe połączenia arktyczne (maj–październik). Rozwiązanie to może stać się atrakcyjną alternatywą w obliczu rosnących zagrożeń dla żeglugi przez Morze Czerwone, gdzie ataki rebeliantów Huti skutkują wzrostem kosztów i ryzyka transportu.
Północna Droga Morska do niedawna pozostawała marginalnym rozwiązaniem, wykorzystywanym głównie przez przewoźników z Chin i Rosji. Jednak ocieplenie klimatu i coraz krótszy okres pokrywy lodowej w Arktyce otwierają nowe możliwości jej komercyjnego wykorzystania.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.